Verdwijnen straks nog rotondes in West-Vlaanderen?

Door Bert Maertens op 14 december 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken
Bert Maertens - foto: Anne Deknock

BRUSSEL – Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft plannen om verschillende rotondes opnieuw om te vormen tot lichtengeregelde kruispunten. Dit zou de capaciteit verhogen en de veiligheid voor fietsers versterken, meer dan dat het geval is bij een rotonde met twee rijstroken. Dit leert Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) uit het antwoord op een parlementaire vraag aan minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA). Concreet gaat het in West-Vlaanderen minstens over de rotondes op de kruisingen van de N8/N58 in Wervik, de N391a/N353 in Avelgem en de N32/N35 in Lichtervelde.

Recent raakte al bekend dat AWV de rotonde van de N32 en de N35 in Lichtervelde wil vervangen door verkeerslichten met sorteerstroken. AWV verlaat hiermee de oorspronkelijke piste om de rotonde aan te passen naar een dubbelstrookrotonde met een groter middeneiland om de capaciteit van dit kruispunt te verhogen. Deze plannen dateerden reeds uit 2004. De aanbesteding voor de uitvoering van de werken vond plaats eind december 2007. Maar om deze uitbreiding mogelijk te maken, was er nood aan een Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) Kruiskalsijde. Dit PRUP werd in september 2014 door de Vlaamse Regering goedgekeurd.

Maar sinds 2004 is er danig wat veranderd. Uit ervaring met andere dergelijke dossiers leert AWV dat de fietsveiligheid op rotondes in het algemeen minder groot is dan bij andere kruispuntoplossingen. Bovendien blijkt dat een tweestrooksrotonde in de praktijk niet de theoretische capaciteit en doorstroming haalt omdat de binnenste rijstrook niet optimaal wordt benut. Met een lichtengeregeld kruispunt lukt dat beter. AWV onderzoekt daarom of enkele rotondes niet omgevormd kunnen worden”, verduidelijkt Bert Maertens.

Nieuwe plannen

Dit jaar werd omwille van capaciteitsredenen de rotonde van de N31/N371 in Brugge, langs de westelijke zijde van de N31 vervangen. “In West-Vlaanderen zijn nog nieuwe plannen om enkele rotondes om te vormen tot een lichtengeregeld kruispunt, met name de N8/N58 te Wervik en N391a/N353 in Avelgem”, weet Maertens.

Vervanging rotonde in Lichtervelde

De timing voor de vervanging van de rotonde van de N32 en de N35 in Lichtervelde hangt af van de afstemming met de geplande rioleringswerken. “Het kruispunt van de N35 met de N32 zal door middel van verkeerslichten worden geregeld. Dat betekent dat de fietser onder een veilige verkeerslichtenregeling beide gewestwegen kan dwarsen”, zo weet Maertens.

Aan het kruispunt verderop (N32/N370 (Brugsebaan/Kortemarkstraat) zal een steunlicht worden geplaatst dat op rood springt voor het verkeer komende uit de richting van Torhout. “Dit steunlicht zal worden gecoördineerd met het roodlicht voor de N32 aan het kruispunt N32/N35, waardoor de fietser en het gemotoriseerde verkeer uit het centrum van Lichtervelde veilig de N32 kan oprijden of dwarsen”, besluit Bert Maertens. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is