Vlaanderen blijft investeren in walstroom voor binnenvaart

Door Bert Maertens op 13 november 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

De volgende maanden komen er in Vlaanderen vier nieuwe locaties bij waar binnenschippers voor elektriciteit aan boord gebruik kunnen maken van walstroom in plaats van de milieuvervuilende dieselmotoren van het schip. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakt hiervoor 1.800.000 euro vrij. Dit leert Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) uit het antwoord op zijn parlementaire vraag aan de minister.

Met walstroominfrastructuur kunnen aangemeerde schepen gebruik maken van een aansluiting op het elektriciteitsnet aan wal om te voorzien in hun stroomvoorziening aan boord. Zo kunnen de schepen hun dieselmotoren uitzetten. Dat zorgt voor een pak minder milieuvervuiling en minder geluid. Op 11 verschillende locaties langs Vlaamse waterwegen is de nodige infrastructuur hiervoor reeds beschikbaar, zoals bijvoorbeeld langs het Albertkanaal in Wijnegem, aan de sluis van Evergem, langs de Schelde in Oudenaarde en langs de Dender in Dendermonde.

Minister Weyts is evenwel van plan dit aanbod de komende jaren verder uit te breiden. Eind dit jaar nog wordt de nodige infrastructuur aangelegd in de wachthaven van Evergem, een investering van zo’n 640.000 euro”, zo zegt Bert Maertens. In 2016 komt er een bijkomende walstroomvoorziening op de linkeroever van het Albertkanaal in Wijnegem (investering van 800.000 euro). In de loop van 2016 komen er voorzieningen aan de sluis van Evergem (308.000 euro) en aan de Katelijnepoortbrug in Brugge (50.000 euro).

Milieuvriendelijke binnenvaart alternatief voor wegvervoer

Een studie die momenteel nog loopt, bekijkt intussen hoe en waar het Vlaamse walstroomnetwerk na die investeringen nog kan worden uitgebreid. “Deze studie zal ongetwijfeld een verdere impuls betekenen voor walstroom in Vlaanderen. Ik ben er grote voorstander van dat de minister blijft investeren in deze infrastructuur. Binnenvaart wordt zo meer dan ooit hét milieuvriendelijk alternatief voor de overvloed aan vrachtwagens op de weg”, zo besluit Bert Maertens.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is