Europese steun versnelt uitbouw Vlaams waterwegennet

Door Bert Maertens op 13 juli 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

BRUSSEL – Europa ondersteunt het Seine-Scheldeproject in Vlaanderen met 140 miljoen euro. Minister Ben Weyts (N-VA) bevestigde tijdens de commissie Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams Parlement op vraag van Vlaams Parlementslid Bert Maertens (N-VA) dat dit zal leiden tot een versnelling van de uitvoering van het project.  

Vorige week raakte bekend dat de Europese Commissie 275 miljoen euro vrij maakt voor de cofinanciering van enkele belangrijke infrastructuurprojecten voor Vlaanderen. Het gaat onder meer over het Seine-Schelde-project (140 miljoen euro), de opwaardering van het Albertkanaal (74 miljoen euro) en de Nieuwe Sluis in Terneuzen (48 miljoen euro).

Het verhogen van de bruggen over het Albertkanaal en het verbreden van het vak tussen Antwerpen en Wijnegem is noodzakelijk om het kanaal toegankelijk te maken voor grotere containerschepen. Maar tegelijk ondersteunt Europa ook innovatieve projecten in de binnenvaart: de verdere uitbouw van het moderne verkeersmanagementsysteem River Information Services wordt ondersteund met 1,4 miljoen euro; ook het innovatieve binnenvaartconcept Watertruck+ wordt met 11,5 miljoen euro ondersteund. Door het inzetten van kleine duweenheden wil dit project kleinere waterwegen stimuleren. 

Van de 275 miljoen euro, gaat 140 miljoen euro naar studies en werken in het kader van het Seine-Scheldeproject. “Eerder dit jaar bleek uit het antwoord op een vraag die ik aan de minister stelde, dat Vlaanderen voor zo’n 165 miljoen euro aan steun had gevraagd. De effectieve toekenning van 85% van dit bedrag, toont nogmaals aan dat het Seine-Scheldeproject een noodzakelijk en hoogwaardig project is”, zo licht Bert Maertens toe. “Eerstdaags wordt bekend hoeveel steun elk deelproject zal krijgen. Maar het einddoel blijft onverminderd hetzelfde: minder drukke en kapotgereden wegen, meer verkeersveiligheid en een schoner milieu. Want elk transport op het water haalt een pak vrachtwagens van onze wegen”, aldus Bert Maertens. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is