Explosieve toename pleziervaart op kanaal Roeselare-Leie

Door Bert Maertens op 8 november 2016, over deze onderwerpen: Izegem, Mobiliteit en Openbare Werken
Explosieve toename pleziervaart op kanaal Roeselare-Leie

De pleziervaart op het kanaal Roeselare-Leie stijgt de laatste jaren explosief. Dat vernam schepen van Mobiliteit en Toerisme Kurt Himpe (N-VA) van Vlaams minister van Mobiliteit en Toerisme Ben Weyts (N-VA). Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) ondervroeg de minister hierover.

“Terwijl er in 2013 maar 152 vaarbewegingen voor pleziervaart waren ter hoogte van de sluis van Ooigem, steeg dit in 2014 tot 201 bewegingen en vorig jaar waren er dit al 253”, zegt schepen Himpe. “Uit de cijfers blijkt dat vanaf april tot en met september de pleziervaart op het kanaal intens is. Een evolutie die ook duidelijk merkbaar is in de Izegemse jachthaven langs het kanaal, waar er plaats is voor 75 boten. Voor het toerisme in de stad Izegem is de positieve evolutie in elk geval een grote meerwaarde.”

 

Jaar Aantal vaarbewegingen
2013 152
2014 201
2015 253

 

Meer pleziervaartuigen versassen in Ooigem?

Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens stelde minister Weyts ook vragen over het versassen van pleziervaartuigen  in de sluis van Ooigem. “Om het kanaal Roeselare-Leie te bereiken moet men in Ooigem gebruik maken van de sluis waar pleziervaartuigen in de week tussen 9 uur en 21 uur en in het weekend van 10 uur tot 17.45 uur maar om de drie uur versast worden. Pleziervaarders vinden dit een belemmering. Ze kunnen wel op andere tijdstippen mee geschut worden met de beroepsvaart”, zegt parlementslid Maertens.

Volgens minister Weyts bestaat in theorie de mogelijkheid om het versassen per dag te verhogen, maar omwille van de hoge kost voor het terugpompen van water van de Leie naar het kanaal wordt sinds een vijftal jaar de pleziervaart gegroepeerd. Elke afwaartse schutbeweging zorgt voor een verlies van 11.000 kubieke meter water uit het kanaal. Het terugpompen brengt een grote elektriciteitskost met zich mee.

Op korte termijn is niet voorzien om de gerestaureerde drietrapssluis opnieuw in gebruik te nemen. Voor de bediening van deze sluis zijn lokaal manuele handelingen nodig die om veiligheidsredenen met twee binnenvaartbegeleiders moeten worden uitgevoerd.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is