Pistonbrug laat het 30 maal afweten

Door Bert Maertens op 8 juli 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

OUDENAARDE – De Pistonbrug over de Schelde liet het de afgelopen twee en een half jaar 30 maal afweten. Dit vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) van minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Om de hinder voor fietsers, voetgangers en autobestuurders in de toekomst zo goed mogelijk te beperken, voorziet de minister in lichtkranten aan de brug met actuele informatie.

De Oudenaardse Pistonbrug, de ophaalbrug over de Schelde, kampt geregeld met problemen. Het zijn vooral de fietsers en voetgangers die hier steeds opnieuw de dupe van zijn. “De oorzaken zijn van diverse aard: problemen met de slagbomen, de brug die niet volledig sluit, …”, zo weet Bert Maertens. “Zo zakte op 24 mei de hydraulische brug niet langer naar beneden, waardoor het verkeer gedurende enkele uren moest omrijden.

In oktober 2014 was de brug bijna drie weken onderbroken omwille van vernieuwingswerkzaamheden aan de elektrische inrichting, die nodig waren om de brug vanuit het sluiscomplex in Oudenaarde te kunnen bedienen. Tot dan gebeurde dit vanuit het wachthuisje. “Maar ondanks deze vernieuwingswerkzaamheden, liet de brug het in de eerste vijf maanden van 2015 toch nog zevenmaal afweten, waaronder op 2 juli nog. Waterwegen en Zeekanaal, die de brug beheert, belooft beterschap. En daar hopen we ook op natuurlijk. Maar ook inzake informatieverstrekking kan het beter”, aldus Kristof Meerschaut, fractievoorzitter N-VA Oudenaarde.

Snelle communicatie essentieel

Bij technische problemen wordt het River Information Services (RIS) onmiddellijk op de hoogte gebracht. Het RIS geeft dit via Touring en het Vlaams Verkeerscentrum door zodat dit kan opgenomen worden in de verkeersinformatie op de verschillende radiozenders. Ook wanneer het probleem opgelost is, wordt dit aan Touring meegegeven”, zo vertelt Bert Maertens. "De nieuwe lichtkranten aan de brug geven momenteel aan wanneer er een probleem is met de brug. Maar we dringen toch aan op een bijkomende signalisatie op de belangrijkste trajecten naar de brug.  Zodoende sta je niet voor voldongen feiten aan de brug en kan je een alternatieve route kiezen. En dat zal de mensen in Oudenaarde veel frustraties besparen”, vult Kristof Meerschaut aan.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is