Project Watertruck+ moet duwboten op binnenvaart uittesten

Door Bert Maertens op 21 augustus 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

Binnenkort verschijnen op onze waterwegen 28 duwbakken en 3 duwboten die moeten uittesten of de binnenvaart in ons land met het nieuwe logistieke concept van "watertrucks" duurzamer en rendabeler kan gemaakt worden. Europa is bereid om het ambitieuze proefproject te cofinancieren. "Europa heeft beslist om het project Watertruck+ voor de helft te subsidiëren, wat neerkomt op een financiële injectie van 11.510.000 euro", zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) die het project opvolgt.

Vlaanderen moet wel nog de rest van zo'n goede 23 miljoen euro die Watertruck+ kost, op tafel leggen. "Er wordt gemikt op een publiek-private samenwerking", zegt Bert Maertens. "Naast de Vlaamse waterwegbeheerders 'Waterwegen en Zeekanaal NV' en 'De Scheepvaart NV' en het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM), zijn ook al privépartners in het project gestapt - onder meer voor de bouw van de duwboten - zoals DC Industrial NV (een tijdelijke handelsvereniging van Group Decloedt), Fransbergen Trading and Shipping BV en Gitra bvba."

Het begrip "watertruck" drukt meteen uit waar het om gaat: zoals een vrachtwagen op de autoweg een laadbak heeft die goederen vervoert, en desnoods daarachter nog een andere container met vracht, zo moeten de "watertrucks" cargo over het water transporteren in - relatief kleine - duwboten of met duwbakken die aan elkaar kunnen worden gelinkt.

"Dit goederenvervoer zal milieuvriendelijker zijn dan het transport over de weg", zegt Bert Maertens. "Je haalt niet alleen vrachtwagens van de weg om de mobiliteit daar te verhogen, maar je geeft ook de binnenvaart een flinke duw in de rug. Je verhoogt de capaciteit van vrachtvervoer te water - niet door de waterweg te verbreden - maar door het schip modulair aan te passen aan de behoeften. Je kunt het schip en zijn volume aanpassen aan de mogelijkheden van de waterweg die je bevaart en zo het vrachttransport op de hoofdwaterwegen en de kleine waterwegen beter doen aansluiten."

 

Bron: Patrick Leemans, Belga, 21.08.2015

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is