Weyts neemt actie om wachttijden containerbinnenvaart weg te werken

Door Bert Maertens op 29 maart 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

BRUSSEL – Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) neemt concrete maatregelen om de wachttijden voor de containerbinnenvaart in de haven van Antwerpen en andere Vlaamse havens aan te pakken. Dit jaar nog komt er een nieuwe steunmaatregel, met als doel de efficiëntie van het goederenvervoer en de verbindingen tussen de Vlaamse havens en hun hinterland structureel te verbeteren. Dit antwoordde de minister deze namiddag op een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) tijdens de commissie Mobiliteit en Openbare Werken in Vlaams Parlement. 

De Antwerpse haven wordt, net als andere grote Europese havens, geconfronteerd met toegenomen wachttijden voor de containerbinnenvaart. Zeeschepen vervoeren steeds grotere aantallen containers. Hierdoor ontstaan meer piekmomenten aan de maritieme kaaien die binnen het huidige logistieke systeem niet steeds efficiënt worden ondervangen. Met langere wachttijden voor het laden en lossen van binnenvaartschepen tot gevolg. “De minister volgt de problematiek van nabij op. Het thema werd recent nog uitvoerig besproken in de stuurgroep Flanders Port Area, het overlegplatform tussen de vier Vlaamse zeehavens, de private sector en de Vlaamse Overheid”, zegt Bert Maertens. “De minister neemt ook concrete initiatieven om het probleem aan te pakken. Zo werd er in november vorig jaar een open projectoproep voor ‘nieuwe en innovatieve impulsen die het vervoer van goederen van en naar het hinterland vlotter en efficiënter moeten doen verlopen’ gelanceerd. Van de 16 geselecteerde voorstellen, zijn er vijf projecten rond binnenvaart in de Antwerpse regio. Rond deze tijd wordt aan de betrokken bedrijven een eerste subsidieschijf uitbetaald”, zo weet Bert Maertens. 

Maar hier stopt het niet. Minister Weyts wil dit jaar nog een nieuwe steunmaatregel lanceren met als doel de efficiëntie van het goederenvervoer en de verbindingen tussen de Vlaamse havens en hun hinterland structureel te verbeteren. “Via zogenaamde ‘bundelingsconcepten’ wil de minister binnenvaart en spoor ten opzichte van het wegvervoer stimuleren. De steunmaatregelen moeten een deel van de extra kosten die gepaard gaan met bundeling van containers compenseren, waardoor deze vervoermodi aantrekkelijker worden. De prenotificatie van dit dossier werd op 2 maart bij de Europese Commissie ingediend in het kader van de aanmelding van overheidssteun”, besluit Bert Maertens. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is