Sinds 2018 werkt Vlaanderen met een dynamische lijst van gevaarlijke punten. Die lijst wordt jaarlijks geactualiseerd en is gebaseerd op de meest recente ongevallencijfers. Elk verkeerspunt met minstens drie ongevallen tijdens de voorbije drie jaar, kan op de dynamische lijst terechtkomen. "Wanneer we de lijsten van 2018, 2019 en 2020 samenvoegen, telt Vlaanderen 479 gevaarlijke punten. Voor 151 daarvan is intussen al een oplossing uitgewerkt”, stelt Bert Maertens.

72 van de 479 gevaarlijke punten zijn gesitueerd in West-Vlaanderen. “Daarvan wachten 34 verkeerspunten nog op een oplossing. Op twaalf locaties zijn op korte termijn “quick wins” gepland. Vijftien gevaarlijke punten worden uitgebreid aangepakt. Voor de andere locaties onderzoekt de Vlaamse overheid nog welke infrastructurele factoren aan de oorzaak liggen van de ongevallen”, weet Maertens. 

Nog vier historische zwarte punten in West-Vlaanderen

Naast deze dynamische lijst van gevaarlijke punten is er ook nog het zogeheten zwarte punten programma uit 2002. “West-Vlaanderen telt uit die lijst nog vier zwarte punten, die nog deze legislatuur worden aangepakt. Het gaat om de kruispunten van de N32 en N35 in Lichtervelde, van de N49 met de Natiënlaan en Kalvekeetdijk in Knokke-Heist, van de N36 met de Ringlaan en Kortrijkse Heerweg in Deerlijk en van de N32 met de Kezelberg en Ieperstraat in Wevelgem. Voor de vier projecten samen reserveert de Vlaamse regering ruim 3,6 miljoen euro”, besluit Bert Maertens.