De coronacrisis heeft ook een stevige impact op het gebruik van de bussen en trams van De Lijn. Niet alleen is het aantal abonnementen vandaag een pak lager dan vorig jaar, omdat mensen drukke plaatsen liever mijden. Tijdens de lockdown mochten ook heel wat mensen niet gaan werken, omdat ze technisch werkloos waren. Scholieren mochten een lange tijd niet naar school. Velen onder hen gebruiken normaliter een abonnement voor bus of tram. Ze hebben dat betaald maar konden er door de gevolgen van de coronacrisis geen gebruik van maken.

Uitzonderlijke regeling in uitzonderlijke omstandigheden

Bert Maertens: “Covid-19 zorgt voor uitzonderlijke omstandigheden. En uitzonderlijke omstandigheden vergen uitzonderlijke maatregelen. Daarom pleit ik in het parlement al sinds april voor de automatische verlenging van jaarabonnementen van De Lijn voor de duur van de periode waarin mensen niet naar school of naar het werk mochten.”

De Lijn had daar aanvankelijk geen oren naar, maar zou nu toch op haar stappen terugkeren en een passende regeling uitwerken. N-VA-parlementslid Maertens is voorstander om die regeling met terugwerkende kracht in te voeren, zodat wie enkele maanden geleden benadeeld werd, ook gecompenseerd wordt. “De minister beloofde alvast om mijn pleidooi over te nemen in gesprekken met de vervoermaatschappij”, zegt Maertens.

Al 1.200 keer vraag voor compensatie

“Ik vind het erg gepast dat De Lijn met zo’n compensatiemaatregel trouwe klanten beloont. Het toont de klantvriendelijkheid van het overheidsbedrijf, dat intussen al 1.200 vragen tot compensatie kreeg. Maar bovendien is het een uitstekende gelegenheid om de klanten ook in de toekomst aan De Lijn te binden. Want dat wordt de komende maanden de grootste uitdaging voor De Lijn en de Vlaamse overheid: hoe kunnen we mensen opnieuw overtuigen om - coronaveilig – het openbaar vervoer te verkiezen boven de eigen wagen?”, besluit Maertens.