Mits toestemming van de Vlaamse Waterweg, eigenaar van de jaagpaden, kunnen gemeenten zelf jaagpaden voorzien van openbare verlichting. “Dat kan uit veiligheidsoverwegingen in de omgeving van sluiscomplexen en kaaimuren of op jaagpaden die een hoofdroute of fietssnelweg zijn in het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk”, zo weet Bert Maertens.   

Enkel in Mechelen, Zemst en Kortrijk

Het afgelopen half jaar kwam er enkel in Mechelen, Zemst en Kortrijk nieuwe ledverlichting langs jaagpaden. In Mechelen is dat langs de Binnendijle, van de Bovensluis  tot de Zandpoortvest. In Zemst kwam er verlichting langs de Bovenzenne vanaf de brug in Eppegem tot aan de brug in de N1. Dit jaagpad maakt deel uit van de fietssnelweg Brussel – Mechelen – Antwerpen. In West-Vlaanderen is het jaagpad langs de Leie tussen Bissegem en Kortrijk sinds vorige maand verlicht.

Drie nieuwe secties volgen

De komende twee jaar wordt er op nog drie andere plaatsen in verlichting voorzien”, aldus Bert Maertens. “In de provincie Vlaams-Brabant komen er lichten langs het Kanaal naar Charleroi. De verlichting op de fietssnelweg F20 zal zich uitstrekken van Lembeek tot aan grens met het Brussels Gewest. In Hemiksen zijn er plannen voor verlichting langs de Scheldeboord. In het West-Vlaamse Wielsbeke komt er nieuwe verlichting langs de Leie aan de River Terminal.”

Kansen voor fietsvriendelijke gemeenten

Het aantal gemeenten dat zorgt voor verlichte jaagpaden blijft voorlopig beperkt. Maar ik maak me sterk dat er de komende jaren veel zullen volgen. Fietssnelwegen zijn immers nog vrij nieuw en veel gemeentebesturen maakten het afgelopen jaar plannen voor betere en veiligere fietspaden. Ik roep de gemeenten op om gebruik te maken van de mogelijkheid om de jaagpaden te verlichten als ze ingezet worden als fietssnelweg. Want een veilige fietsverbinding is er een die verlicht is. Enkel zo kunnen we meer mensen overtuigen om vaker de fiets te nemen naar het werk of naar school”, besluit Bert Maertens.