Die cijfers moeten de Vlaamse overheid wakker schudden”, stelt N-VA-volksvertegenwoordiger Bert Maertens. “De zogenaamde modal shift is noodzakelijk. Dat houdt in dat we zoveel mogelijk mensen aansporen om zich met de fiets of met het openbaar vervoer te verplaatsen in de plaats van met de wagen. Vrachtwagens sporen we aan hun lading over te zetten op het spoor of de binnenvaart.

Volgens Maertens valt er zeker voor goederentransport over het water nog veel winst te behalen: “Tachtig procent van de Vlaamse bedrijven is gevestigd op minder dan tien kilometer van een bevaarbare waterweg. Veel ondernemers zijn zich onvoldoende bewust van de mogelijkheden van de binnenvaart. Daarom is het belangrijk dat de Vlaamse overheid die bedrijven actief opzoekt en hen naar de binnenvaart leidt. Tegelijk moet Vlaanderen blijven investeren in de binnenvaartinfrastructuur zoals bij het project Stadsvaart Brugge en de opwaardering van de Leie en het kanaal Roeselare-Leie om grotere schepen doorgang te bieden.