Langs de kust varen met binnenvaartschepen naar de Westerschelde maakt goederentransport, bijvoorbeeld tussen de haven van Zeebrugge en die van Gent en Antwerpen, vlotter en efficiënter. Als logistieke draaischijf van West-Europa moet Vlaanderen nu al investeren in de logistiek van de toekomst. “Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft dat goed begrepen”, besluit Maertens.

Concreet staat er een aanpassing van het KB Estuaire Vaart in de steigers. Een werkgroep met vertegenwoordigers van de Vlaamse Overheid, de FOD Mobiliteit en de Haven van Zeebrugge buigt zich momenteel daarover. “We verwachten een concrete wijziging van het KB in de eerste helft van volgend jaar”, zegt Maertens.

Pilooteiland

Ook het onlangs voorgestelde pilooteiland voor onze kust kan zeker een meerwaarde betekenen voor de estuaire vaart. “Een eiland of eilandgordel kan ervoor zorgen dat er een luwer golfklimaat ontstaat. En hoe milder dat klimaat, des te soepeler de vereisten voor schepen die een traject voor de kust volgen. Indien mild genoeg, wordt het misschien zelfs mogelijk om met conventionele binnenschepen dat traject af te leggen”, hoopt Maertens.