
De Vlaamse Regering keurde gisterenavond de investeringstabel met projecten goed die Vlaanderen de komende jaren wil realiseren op het vlak van openbare werken en mobiliteit. “Dat zijn infrastructuurprojecten waarmee de Vlaamse Regering investeert in het structureel onderhoud, de vernieuwing en nieuwbouw van (water)wegen, fietspaden, bruggen, tunnels en sluizen in Vlaanderen. Het gaat stuk voor stuk over echte hefboomprojecten die zorgen voor meer economische groei, meer verkeersveiligheid of meer duurzaam verkeer”, duidt Vlaams Parlementslid Bert Maertens.
Files kosten handenvol geld
De komst van een derde rijstrook op de E403 tussen Roeselare-Izegem en Brugge, in beide richtingen, past in dat kader. Bert Maertens: “Iedere West-Vlaming ondervond al eens de vaak lange files op dat stuk autosnelweg. Die files kosten ons allemaal veel tijd en onze bedrijven handenvol geld. Met een derde rijstrook op de E403 moeten die files snel verleden tijd worden. Hetzelfde geldt voor de op- en afrit nr. 7 aan de Noordkaai, langs het kanaal. Daar zien we ook al jaren ellenlange files, met lange wachttijden, oplopende kosten voor de ondernemingen en verkeersonveilig sluipverkeer op landelijke wegen tot gevolg. Ik ben bijzonder tevreden dat het op- en afrittencomplex wordt meegenomen bij het project E403. Dat is de snelste manier om effectief iets aan de verkeerssituatie langs het kanaal Roeselare-Leie te kunnen veranderen.”
Bypasses voor vlotter verkeer
In het verleden pleitte volksvertegenwoordiger Bert Maertens al veelvuldig voor bypasses aan de op- en afrit die afslaand verkeer een pak sneller kunnen doen vooruitgaan, waardoor ook doorgaand verkeer tussen Izegem en Roeselare vlotter verloopt. “Op dezelfde nagel blijven kloppen loont duidelijk. Als Vlaams Parlementslid kan ik op die manier in Brussel effectief het verschil maken voor Izegem, de Izegemnaars en onze regio. De herinrichting van het op- en afrittencomplex Roeselare-Izegem zal voor onze inwoners en ondernemers alleszins een wezenlijk verschil maken”, stelt Bert Maertens.
In de periode 2025-2040 maakt de Vlaamse regering in totaal 360 miljoen euro vrij voor de realisatie van een derde rijstrook op de E403. Inclusief de herinrichting van op- en afrit 7.