Op E17 in Waregem  gebeurden er de voorbije jaren een hele reeks ongevallen. Dat blijkt uit cijfers die Bert Maertens opvroeg bij de minister. “ Tussen 2014 en 2018 vonden er maar liefst 50 ongevallen plaats op deze snelweg. Daarbij vielen er 70 lichtgewonden, 10 zwaargewonden en 3 dodelijk slachtoffers”.

AWV en federale politie slaan handen in elkaar

Daarom stemde het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) af met de federale politie  om met een minimum aan investeringen een win-winsituatie te creëren. Bert Maertens: “Zo kan AWV verder bouwen aan het trajectcontrolenetwerk op de snelwegen in Vlaanderen. De federale politie kan op haar beurt de snelwegen verder afdekken met ANPR-camera’s in de uitbouw van haar anti-terreurnetwerk. Intussen werd de apparatuur geplaatst, gemonteerd en geconfigureerd. Ook het conformiteitskeuring en de ijking van de installatie is al in orde gebracht. De voorlopige oplevering van de installatie en het ondertekenen van het protocolakkoord zou in principe eind april afgerond zijn. Nu is het afwachten wanneer het zogeheten AMS, de federale backoffice in beheer bij de federale politie, operationeel wordt. Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat er vanuit dat de trajectcontrole midden 2020 van start gaat”.

N-VA Waregem reageert tevreden

Waregems N-VA-gemeenteraadslid Michiel Vandewalle (N-VA) reageert alvast tevreden: “Uit een recente studie van de provincie blijkt dat in West-Vlaanderen overdreven snelheid vaak een grote rol speelt bij dodelijke ongevallen. Bij 34 procent is er sprake van onaangepaste snelheid, 72 procent van de ongevallen gebeurde bovendien op een recht stuk. Deze trajectcontrole moet er voor zorgen dat chauffeurs hun snelheid aanpassen en dat het hoge aantal ongevallen op dit gevaarlijke gedeelte van de E17 eindelijk daalt.”