Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) was nauw betrokken bij de voorbereiding van het dossier en juicht de beslissing van de regering toe: “Dit investeringsbedrag is ongezien. De nood aan investeringen in West-Vlaanderen is ook hoog. Denk maar aan het wegwerken van de dagelijkse files op de E403 die veel mensen en bedrijven veel tijd en geld kosten. Of de nieuwe zeesluis in Zeebrugge die de toegang tot onze zeehaven ook de komende eeuw garandeert. Maar ook het versterken van onze veiligheid is cruciaal. Dat de Vlaamse regering bijvoorbeeld investeert in het veiliger maken van de R8 rond Kortrijk, met verschillende zwarte kruispunten, in afgescheiden fietspaden in onze provincie en in het weerbaar maken van de Westhoek en onze kust tegen wateroverlast en overstromingen is vanzelfsprekend geen toeval. Het gaat stuk voor stuk over echte hefboomprojecten die zorgen voor meer economische groei, meer verkeersveiligheid of meer duurzaam verkeer in onze provincie.” 

Keuzes noodzakelijk

In totaal investeert de Vlaamse Regering jaarlijks 2,2 miljard euro voor het structureel onderhoud, de vernieuwing en nieuwbouw van (water)wegen, fietspaden, bruggen, tunnels en sluizen in Vlaanderen, een recordbedrag. Toch waren er voor jaarlijks 7 miljard aan aanvragen en mogelijke projecten verspreid over gans Vlaanderen. Scherpe en moeilijke keuzes maken was bijgevolg de boodschap voor bevoegd minister Annick De Ridder en de voltallige regering-Diependaele. 

West-Vlaamse samenwerking in Brussel loont

Ik ben daarom bijzonder tevreden met de geplande grote investeringen in onze kustprovincie. Met de West-Vlaamse parlementsleden van de meerderheidspartijen sloegen we nadrukkelijk de handen in elkaar om de West-Vlaamse dossiers vooraf goed voor te bereiden en bij minister De Ridder en de Vlaamse Regering te pleiten voor grote en belangrijke investeringen in onze provincie. Dat heeft duidelijk tot positief resultaat geleid en dat stemt me uitermate tevreden. Die West-Vlaamse samenwerking smaakt wat mij betreft zeker naar meer”, besluit Bert Maertens.