In Brugge zijn negen dossiers gepland. In Gistel, Ieper, Knokke-Heist, Koksijde, Oostende en Wervik zijn er dat twee. Maar ook in Avelgem, Eernegem, Harelbeke, Izegem, Langemark, Middelkerke, Nieuwpoort, Waregem en Zwevegem wordt volgend jaar tekens één fietsinfrastructuurproject gerealiseerd.Bert Maertens: “Concreet gaat het bij de 32 projecten over het verbreden, het vrijliggend maken of verhoogd aanleggen van fietspaden, het vervangen van beton of klinkers door asfalt, de realisatie van een fietshelling of de heraanleg van een jaagpad dat fungeert als fietsverbinding.”

Ook steden en gemeenten aanzetten tot investeringen

Vlaanderen zorgt daarnaast onder meer ook voor een extra impuls om gemeentebesturen te overtuigen voldoende middelen vrij te maken voor veilige fietsinfrastructuur. “Voor iedere twee euro die een gemeente investeert, legt de Vlaamse regering één euro extra bij. Met deze bijkomende financiële injectie moeten de gemeenten samen met de Vlaamse overheid meer en betere fietspaden en fietssnelwegen kunnen realiseren”, besluit Maertens.